Schoolgids 2023-2024

Mobiliteit en Transport Produceren, Installeren en Energie Economie en Ondernemen Zorg en Welzijn KLEUR JE EIGEN TOEKOMST SCHOOLGIDS 2023 - 2024

HOI, WELKOM OP HET MAARTEN VAN ROSSEM! “Op het Maarten van Rossem krijg je de ondersteuning die je nodig hebt.” Kanz “De sportdagen zijn echt een visitekaartje van de school.” Remy Havenaar “Ik kan hier veel plezier maken met mijn vrienden en docenten.” Yunus “Op de middelbare school wordt er veel zelfstandigheid van je gevraagd, maar je mentor is er altijd om je te helpen.” Maron Niessink

INHOUD EEN WOORD VOORAF 5 DEEL 1 – ONZE SCHOOL Vmbo bb en kb 7 Jouw schoolcarrière 7 Onze organisatie 8 Plezierige omgeving 8 Koploper in vmbo-onderwijs 9 Aandacht voor elkaar 9 Pedagogisch klimaat 10 Oud van buiten, modern van binnen 10 Onze belofte aan jou! 10 Wat wij belangrijk vinden 11-13 onze kernwaarden en afspraken Veilige school 13 Ouderbetrokkenheid 14 Medezeggenschap 14 Buiten de lessen 14 DEEL 2 – ONS ONDERWIJS Onze visie op leren 15 Didactisch concept 15 Samen leren 15 Leren op maat 15 In jouw eigen temp 16 Op jouw eigen niveau 16 Levensecht leren 16 Keuzewerktijd 17 Op basis van jouw interesses 17 Steeds beter onderwijs 18 Onderbouw (Expeditie You, Expeditie TechnologiePraktische Profieloriëntatie, toetsen) 19 Toets- en themaweek, Citotoetsen, portfolio keuzevakken en Expeditie You en Themaweken 20 Bovenbouw 20-22 (keuzevakken, Cito-toetsen, stage, toetsen, examen en portfolio) Ondersteuning & begeleiding 23 Mentor 23 Ondersteuningsteam 23 ZAT-team 24 Plus-arrangement 24 Pedagogisch conciërge 24 DEEL 3 – ONZE PROFIELEN Zorg & Welzijn 25 Economie & Ondernemen 26 Produceren, Installeren & Energie 27 Mobiliteit & Transport 29 30 30 30 30 30 31 31 31 31 31 32 32 32 33 33 33 34 DEEL 4 – PRAKTISCHE ZAKEN Aansprakelijkheid Adres / telefoonnummer doorgeven Bedrijfshulpverlening (BHV) Bijzonder verlof Foto-, filmgebruik en geluidsopnames Klachten Kluisjes Les inhalen Ouderbijdrage en kosten SomToday Leerlingenbalie Roosterwijzigingen Tandarts- / huisartsbezoek Te laat komen Ziekmelden Website en app Schoolpas Extra: alle belangrijke info op één pagina vind je achterin deze schoolgids!

Van harte welkom op het Maarten van Rossem. Fijn dat je er bent! Ieder schooljaar zetten we alle belangrijke info voor jou en je ouders op een rij. Dat doen we in een schoolgids. In deze schoolgids lezen jij en je ouders veel over dat wat op het Maarten van Rossem belangrijk is. Van belangrijke data, wat te doen als je een keer ziek bent tot de manier waarop we samen naar school gaan, onze afspraken. Jij hebt voor het Maarten van Rossem gekozen en daarmee ook voor het vmbo. Slimme keus! Want op het Maarten van Rossem volg je veel praktijkvakken en ben je met je hoofd, hart en handen aan het leren. En dat werkt. Samen zorgen wij ervoor dat jij jouw talent nog verder ontdekt en ontwikkelt. Wij zeggen: je leert je eigen toekomst kleuren. Ons team van docenten en medewerkers helpt je daarbij graag. Elke leerling is uniek voor ons. Daar houden we zoveel mogelijk rekening mee binnen de lessen en dat wat je moet leren. Er is veel ruimte voor jouw leervragen en je kunt bij ons op school versnellen, verdiepen en verbreden. Binnen de les, maar ook daarbuiten. Dat noemen we een persoonlijke leerroute. Op onze school wordt dat steeds makkelijker. Kijk maar naar Keuzewerktijd (KWT), de verschillende Expedities die we aanbieden en het portfolio dat je helpt bij je ontwikkeling. Je leest hier alles over verderop in deze schoolgids. Wij zijn trots op onze school en vinden het fijn dat jij er bent. Naar het Maarten van Rossem gaan, betekent dat we er samen wat van maken. Daar ben jij dus ook verantwoordelijk voor. Wij geven je veel vertrouwen, maar hebben ook hoge verwachtingen van je. Kijk maar eens bij ‘zo gaan we samen naar school’. We rekenen ook op jouw bijdrage. Heb jij goede ideeën voor de school? Sluit je dan aan bij onze leerlingenraad, vraag je mentor hoe. Ik wens je, ook namens mijn collega’s, een heel leuk schooljaar toe! Marieke Peppelman Algemeen directeur EEN WOORD VOORAF BESTE LEERLINGEN EN OUDERS, Marieke Peppelman Tim Henke Ben Tutert V V V 5

“In de les gebruik ik allerlei werkvormen. Denk aan wisbordjes, groene en rode kaartjes of we spelen een versie van ‘ren je rot’.” Daphne Jansen, docent wiskunde “Elke leerling is anders en daar passen wij onze ondersteuning op aan.” Lies Bakker, ondersteuningscoördinator

Leer jij het liefst door te doen? Ben jij liever lekker bezig, dan dat je de hele dag uit boeken leert? Op het Maarten van Rossem leer je op het niveau en in het tempo dat bij jou past. Want iedereen leert op zijn eigen manier. Samen met jou zorgen wij ervoor dat jij je eigen weg volgt naar het vmbo-diploma. Vmbo bb en kb Het Maarten van Rossem is een school voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo). Wij bieden de basisberoepsgerichte leerweg (bb) en de kaderberoepsgerichte leerweg (kb) aan. Ook is het mogelijk om vakken te volgen in de theoretische leerweg (tl). Jouw schoolcarrière Het diploma van het Maarten van Rossem is hét startbewijs voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Jij kunt dus na het Maarten van Rossem doorleren op een mbo-opleiding. DEEL 1 - ONZE SCHOOL WAAR JIJ JE THUIS VOELT! Wist jij dat... ...je bij Expeditie You uit meer dan 8 activiteiten kunt kiezen? Van mode tot street-art. MBO Basisberoepsgerichte leerweg Kaderberoepsgerichte leerweg Gemengde leerweg Theoretische leerweg Assistenten opleiding Niveau 1 MBO Basis beroepsopleiding Niveau 2 MBO Middenkader/Specialisten opleiding Niveau 4 MBO Vakopleiding Niveau 3 MBO VMBO (4 jaar) HBO BASISONDERWIJS 7

347 LEERLINGEN 196 JONGENS / 151 MEISJES 12 NATIONALITEITEN Onze organisatie “Nederlands is mijn favoriete vak. Wat ik leer, kan ik later gebruiken in mijn werk.” Tygo Plezierige omgeving Het Maarten van Rossem is een kleine school. Onze docenten kennen de leerlingen. En als leerling ken je vrijwel alle docenten en de meeste andere leerlingen. Of op z’n minst herken je de gezichten. Ook is er tussen de docenten en de leerlingen veel persoonlijk contact. Daardoor vinden veel leerlingen de school een heel plezierige omgeving. Hoe onze school georganiseerd is, zie je in het plaatje hieronder. DIRECTIE - Directeur - Afdelingsleider onderbouw - Afdelingsleider bovenbouw TEAM ONDERBOUW - Docent plus en regulier - Afdelings- coördinator - Afdelingsleider TEAM BOVENBOUW - Docent plus en regulier - Afdelings- coördinator - Afdelingsleider ONDERSTEUNINGSTEAM - Leerlingbegeleiders - Orthopedagoog - Jongerencoach - Ondersteunings- coördinator - Aanwezigheidscoach TEAM OOP - Conciërges - Administratie - Leerlingbalie en receptie - ICT Bekijk het filmpje van de school! 8

Koploper in vmbo-onderwijs Op het Maarten van Rossem leggen we de lat hoog. Over onze ambitie zijn we duidelijk: Wij willen het beste vmbo-onderwijs aanbieden in Arnhem-Zuid. Daar werken we hard aan. Samen met jou. Dat betekent dat ook jij op school hard werkt aan je eigen toekomst. Door te doen en te leren. Bij de verschillende vakken leer je wie jij bent en wat je wilt. Als het nodig is, begeleiden wij jou, zodat er voldoende aandacht is voor jouw ambitie. Zo werken we samen aan wat jij nodig hebt om je eigen toekomst in te kleuren. Aandacht voor elkaar Natuurlijk is de school bedoeld om kennis op te doen. En natuurlijk zijn resultaten belangrijk. Toch vinden wij persoonlijke aandacht voor jou als leerling belangrijker. Wij willen dat jij goed contact hebt met jouw docenten. Want als het contact goed is, voel jij je op school veilig en lukt het je om actief mee te doen. En als jij goed in je vel zit, gaat het leren vaak een stuk beter. Wat dit betekent? Als jij een probleem hebt of ergens mee worstelt, bieden onze docenten en andere medewerkers jou een luisterend oor. Zij denken graag mee over oplossingen. Onze ervaring is dat we daarmee méér bereiken dan met alleen het overdragen van kennis. Dus op het Maarten van Rossem bouwen wij met onze leerlingen een band op. Als leerling word jij gezien, van daaruit werken wij aan resultaten. Wist jij dat... …we niet alleen Expeditie You hebben, maar ook Expeditie Technologie? Superleuk! 9

Pedagogisch klimaat Het Maarten van Rossem biedt jou een fijne leer- omgeving. Dat heet ook wel: een goed pedagogisch klimaat. De belangrijkste vereisten voor een goed pedagogisch klimaat zijn volgens ons: jij krijgt waardering om wie je bent; jij krijgt de zelfstandigheid om taken zelf te verrichten; jij hebt vertrouwen en plezier in jouw eigen kunnen. “In ons restaurant krijgen we regelmatig echte gasten. De leerlingen koken en serveren dan.” Diane Hommes, stagebegeleider en docent Zorg & Welzijn Ruimtelijk en modern Het Maarten van Rossem zit in een oud gebouw. Toch ziet het er binnen professioneel en modern uit. Naast heel wat theorie- en praktijklokalen, zijn er in de school ook enkele ‘pleinen’. Zo noemen wij de lesruimtes van onze profielen (vanaf pagina 25). Op deze pleinen werk je zelfstandig aan je taken. Natuurlijk krijg je daarbij wel deskundige begeleiding. • Het Zorg & Welzijn plein bevindt zich op de begane grond. Er is een grote keuken, een eigen gedeelte voor verzorging en zelfs een klein restaurant. • Het Techniekplein van de profielen Produceren, Installeren & Energie en Mobiliteit & Transport is ook op de begane grond. Als je hier binnenkomt, vergeet je direct de schoolomgeving. Je krijgt hier de praktijkvakken in een werkplaats met moderne machines en gereedschappen. Om te lassen bijvoorbeeld of om aan auto’s te sleutelen. Er is zelfs een dj-ruimte, met mengpaneel en alles wat er voor licht & geluid nodig is. • Op de 2e etage is het Economieplein. Dit is het plein van het profiel Economie & Ondernemen. Met computers, maar ook met bijvoorbeeld een winkel- opstelling. Net zoals in het echt. Onze belofte aan jou! Wij verwachten veel van onze leerlingen. Maar jij mag ook veel van het Maarten van Rossem verwachten. Wij beloven jou: persoonlijke aandacht en begeleiding (als jij die nodig hebt); structuur (die we vanaf leerjaar 3 ook weer afbouwen. Hiermee bereiden wij jou voor op het vervolg van jouw schoolcarrière: tl, havo of bijvoorbeeld een mbo-opleiding); dat je praktisch bezig bent (dus je krijgt veel praktijkvakken); verantwoordelijkheid (jij bent zelf verantwoordelijk voor jouw succes op school). inzicht in hoe het met jou gaat op school via het portfolio 10

WAT WIJ BELANGRIJK VINDEN Wij vinden het belangrijk dat jij het bij ons op school naar je zin hebt. Om daarvoor te zorgen, houden we ons aan een aantal uitgangspunten. Ook wel onze kernwaarden genoemd: diversiteit, vertrouwen, verantwoordelijkheid en verbindend. Jij merkt deze kernwaarden in zowel de lessen, de klas als in de totale school. Diversiteit Op het Maarten van Rossem mag je zijn wie je bent. Ongeacht je geloofsovertuiging, afkomst of seksuele geaardheid. Maar diversiteit zien wij ook op een andere manier: in ons onderwijs. Als leerling krijg jij op verschillende manieren nieuwe kennis en vaardigheden aangeboden. Onze docenten variëren met lesvormen en -methodes. Dit heet ook wel: didactische variatie. Het kan zelfs betekenen dat jij andere leerlingen helpt met iets waar jij zelf heel goed in bent. Of dat andere leerlingen jou iets uitleggen. Ook de vakken worden steeds diverser. Zo hebben we bij Economie & Ondernemen tegenwoordig een module over buitenlandse handel. Doordat onze maatschappij steeds internationaler wordt, neemt ook de buitenlandse handel toe. Als Maarten van Rossem spelen we in op deze ontwikkelingen. Nieuwe quote van iemand anders? De quote moet een relatie hebben met de waarden “Toen het Ramadan was, wist ik eigenlijk niet wat dat betekende. Een klasgenootje heeft mij er alles over verteld. Daar leer je van.” Mariella Verbindend Hoezeer we ook van elkaar verschillen, we vormen op school toch ook één geheel. Je zit met leerlingen van verschillende achtergronden in de klas. Je werkt samen aan opdrachten. En je krijgt op school vaak vrienden met heel andere achtergronden dan jij. Deze verbinding helpt jou! Je leert bijvoorbeeld beter samenwerken en je leert veel over jezelf. Dit alles is erg belangrijk voor het behalen van jouw diploma én je verdere toekomst. 11

Vertrouwen Onze docenten bouwen een band op met hun leerlingen. Ze willen weten hoe het met jou gaat, hoe het thuis gaat en waar jij je zorgen over maakt. En als je blij bent, horen ze dat natuurlijk ook graag. Jij kunt jouw docenten vertrouwen en je kunt altijd bij ze terecht. Ook bij problemen. En vergeet niet: onze docenten geloven in jouw mogelijkheden! Ze behandelen jou hetzelfde als elke andere leerling, omdat ze jou en de andere leerlingen vertrouwen. Ze vertrouwen jou zelfstandigheid toe, ze stellen jou in staat jouw eigen keuzes te maken. Dit vertrouwen in onze leerlingen vormt de motor van onze school. Juist omdat wij denken en werken vanuit vertrouwen, kun jij groeien. Wij willen bovendien dat jij je veilig voelt op het Maarten van Rossem. “Leerlingen maken graag een praatje met ons.” Mostapha Mekran, pedagogisch conciërge Verantwoordelijkheid Wij vinden het belangrijk dat jij zelf de regie neemt over je eigen leven. Dus dat jij verantwoordelijkheid neemt voor wat je doet. Het Maarten van Rossem stimuleert jou om verantwoordelijkheid te nemen over jouw eigen schoolcarrière. Dit noemen we ook wel eigenaarschap. Onder verantwoordelijkheid verstaan wij ook: denken in kansen, in plaats van in belemmeringen. Met je mentor heb je het regelmatig over deze onderwerpen. Ook met de andere docenten kun je het hierover hebben. “Een leerling is op het Maarten van Rossem al vanaf dag 1 verantwoordelijk voor het eigen leerproces. Wij bepalen het dus niet voor de leerling, dat doet de leerling zelf. Als docenten helpen wij de leerling daar wel bij. De leerling moet die verantwoordelijkheid zelf voelen.” Mirthe de Vrije, docent Nederlands 12

Samen zorgen we ervoor dat we trots zijn op de school. Daar hebben we allemaal een rol in. We houden ons bijvoorbeeld aan de volgende afspraken: Telefoon staat op stil en zit tijdens de les in je telefoontas/kluisje Respectvol naar iedereen Op tijd in de les Tijdens de les je jas uit, je pet en capuchon af School is rook- en drugsvrij Veilige school Zaken als pesten, schelden, vechten, bedreiging, diefstal, vandalisme, mishandeling, drugs- en wapenbezit keurt het Maarten van Rossem niet goed. Wij willen dat het Maarten van Rossem een veilige school is, waar elke leerling zich veilig voelt. Dus vinden dit soort dingen plaats? Dan treedt de schoolleiding streng op. Indien nodig, nemen we contact op met de politie. Gelukkig komt dit niet vaak voor. We nemen wel altijd contact op met de ouders. Zie jij op school dingen gebeuren die niet mogen? Meld dit dan bij de directie. Dit geldt ook voor jouw ouders. Als ze het idee hebben dat op school dingen gebeuren die niet zijn toegestaan, kunnen ze dit doorgeven aan de directie. WIJ ZIJN TROTS! 13

Ouderbetrokkenheid Op verschillende manieren betrekken wij ouders bij de school. Zoals via ouderavonden. Ook krijgen jij en jouw ouders tijdens zogenaamde spreekavonden het rapport uitgereikt. Daarnaast nodigen we regelmatig ouders uit voor oudercafés. Tijdens deze bijeenkomsten gaan wij met ouders in gesprek. Allerlei onderwerpen kunnen aan bod komen. Nog een voorbeeld van ouderbetrokkenheid: als jij extra ondersteuning nodig hebt, overleggen wij altijd met jou én jouw ouders. Medezeggenschap Een belangrijke vorm van ouderbetrokkenheid is medezeggenschap. Het Maarten van Rossem heeft een medezeggenschapsraad (MR). Hierin zitten ouders, leerlingen en medewerkers van de school. Als lid van de MR ben je onmisbaar voor het goed functioneren van de school. Samen met de andere MR-leden ga je in overleg en geef je advies aan de schoolleiding. Daarbij mag je zelf onderwerpen op de agenda zetten en meebeslissen over het beleid op school. Die onderwerpen lopen vaak erg uiteen, wat het overleg extra interessant maakt. Het mooiste van medezeggenschap is dat je een verschil maakt voor je mede- leerlingen, collega’s of kinderen. Wat de MR precies doet, is geregeld in de Wet op de Medezeggenschap. De MR kan nog nieuwe leden gebruiken. Wil jij meepraten? Of willen jouw ouders dat? Geef het door via info@maartenvanrossem.nl Binnen Quadraam is een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad actief (GMR). Deze praat mee als samen met de andere scholen van Quadraam een besluit moet worden genomen. Iedere Quadraam-school heeft 1 lid in de GMR. Dus ook namens het Maarten van Rossem zit 1 vertegenwoordiger (vaak een docent) in de GMR. Buiten de lessen Op het Maarten van Rossem zit je echt niet alleen maar in de schoolbanken. Wij vinden het belangrijk dat jij je breder ontwikkelt. Bijvoorbeeld dat je (nieuwe) sociale contacten opdoet. En dat je leert wat er nog meer in de wereld gebeurt dan wat je in de lessen leert. Daarom zijn er heel wat ‘extra activiteiten’. Als corona geen roet in het eten gooit, staat dit jaar op het programma: • Kennismakingsdagen bij de start van het schooljaar • Schoolfeest • Excursies, zoals naar het Openluchtmuseum • Dagje Walibi • Theatervoorstellingen (in het kader van het vak CKV) • Mentoractiviteit • Sinterklaas- en Kerstviering • Sportactiviteit in de winter en zomer • Sollicitatietraining leerjaar 3 • Bliksemstage leerjaar 1 en 2 Deze lijst is niet compleet! Je hebt ook activiteiten binnen je eigen leerjaar of profiel. Wist jij dat... ...het Maarten van Rossem een eigen sportcourt heeft? In de pauzes kun je een bal halen bij de conciërge, om vervolgens op het sportcourt een balletje te trappen of een partijtje basketbal te spelen. 14

DEEL 2 - ONS ONDERWIJS GEEF JOUW EIGEN TOEKOMST KLEUR! Onze visie op leren De manier waarop jij op het Maarten van Rossem onderwijs krijgt, komt voort uit onze visie op leren. Dus uit hoe wij willen dat jij leert. Onze visie luidt: • ieder mens ontwikkelt zich en jij dus ook! We hebben veel vertrouwen in jou. Wij hebben ook hoge verwachtingen van jou; • iedereen kan en moet verantwoordelijkheid nemen, jij dus ook! De middelbare schooltijd is een leuke tijd. Hier leg je de basis voor jouw toekomst. Heb plezier en zorg ervoor dat je er wat van maakt. The future is yours!; • wij verstaan onder leren: jou uitdagen en ruimte geven om te leren. Wij bieden je kaders waarbinnen je moet leren. Maar wij geven je ook ruimte om naast deze kaders je eigen pad te kiezen. Wij zorgen ervoor dat jij betekenisvol leert. Didactisch concept Wat jij merkt van die visie op leren? Onze docenten hebben een aantal dingen gemeenschappelijk, omdat we in de klas een aantal dingen extra belangrijk vinden. Namelijk: samen leren, leren op maat en levensecht leren. We noemen dit ook wel: ons didactisch concept. Op school zie en merk jij dit didactisch concept op allerlei manieren. Toch pakt elke docent dit wel op zijn/ haar eigen manier aan. Tenslotte zijn onze docenten allemaal verschillend. Gelukkig maar, want zo leer je van iedereen weer wat anders. Samen leren Op het Maarten van Rossem werk je regelmatig samen met je klasgenoten. Maar ook met leerlingen uit andere leerjaren of van andere niveaus. Je werkt bijvoorbeeld samen aan projecten of je gaat samen op excursie. Dit zien wij als: samen leren. Een ander voorbeeld van samen leren zijn Expeditie You en de Themaweken (zie pagina 20). Leren op maat Jij kunt op het Maarten van Rossem op je eigen niveau en in je eigen tempo leren. Wij passen namelijk het niveau van de lesstof aan op de leerling. Dit noemen we: leren op maat. “Zelfs in het 1e jaar kun je al vakken op verschillende niveaus doen. Er is hier echt heel veel mogelijk. ” Lilas Jij krijgt op het Maarten van Rossem veel praktijkvakken. Binnen én buiten de school. Zo kom je erachter waar jij blij van wordt, wat jouw dromen zijn en waar je goed in bent. In de bovenbouw kies je een beroepsprofiel. Zo ontdek je waar jij verder mee wilt: met Economie & Ondernemen, Mobiliteit & Transport, Produceren, Installeren & Energie of Zorg & Welzijn. 15

In jouw eigen tempo Het is op het Maarten van Rossem ook mogelijk om vakken eerder af te ronden. Je doet dan eerder examen dan gebruikelijk, zodat je daarna meer tijd hebt voor andere vakken (waar je misschien minder goed in bent). Op jouw eigen niveau Als je erg goed bent in een vak, krijg je op het Maarten van Rossem de kans dat vak op een hoger niveau te volgen. Je kunt in dat vak zelfs examen op een hoger niveau doen. Maar het geldt ook andersom. Haal je voor bepaalde vakken minder goede cijfers? Dan is het mogelijk om die vakken op een lager niveau te volgen. Zo blijf jij op het Maarten van Rossem altijd uitgedaagd! Dus sta jij al 2 periodes voor een vak een 7,5 of hoger? Dan kun je dat vak in de nieuwe periode op 1 niveau hoger volgen. Als je de bb-leerweg volgt, betekent dit dat je het vak op kb-niveau gaat doen. Zit jij in de kb-leerweg, dan volg je dat vak op tl-niveau. We noemen dit op school: opstromen. Helaas kun je niet opstromen als je het vak al op tl-niveau doet. Sta jij al 2 periodes voor een vak een 5,0 of lager? Dan kun je dat vak in de nieuwe periode op 1 niveau lager doen. Volg jij de lesstof op tl- of kb-niveau? Dan kun je het vak in de nieuwe periode doen op kb- of bb-niveau. Dit heet: afstromen. Helaas kun je niet afstromen als je in de bb-leerroute zit. Levensecht leren Op het Maarten van Rossem zorgen we ervoor dat het onderwijs aansluit op de behoeften van de arbeidsmarkt. Daarom krijg je al vanaf het eerste leerjaar praktijkvakken en heb je regelmatig activiteiten buiten de school. Je krijgt bijvoorbeeld van jouw docent een opdracht waarvoor je ergens naartoe moet. Of je gaat op bezoek bij bedrijven en maakt excursies (vaak ook naar bedrijven). Daarnaast ga je op stage (zie pagina 21). Dit leren buiten de school wordt op het Maarten Wist jij dat... ...je voor 9 vakken kunt op- stromen of afstromen? Namelijk voor: Nederlands, Engels, Duits, wiskunde, biologie, natuurkunde/ scheikunde, mens & maatschappij, economie en maatschappijkunde. Kijk voor meer informatie op de pagina hiernaast. 16

van Rossem steeds belangrijker. Zo kom je erachter wat je leuk vindt, waar je goed in bent, waarmee je na het eindexamen verder wilt en je leert van alles wat gewoon handig is in het dagelijks leven. Op basis van jouw eigen interesses Via keuzeactiviteiten (in de onderbouw, zie pagina 19) en keuzevakken (in de bovenbouw, zie pagina 20) kun je invulling geven aan jouw eigen interesses. Je kiest namelijk vakken en activiteiten waar je meer van wilt weten. “Als leerling krijg je de mogelijkheid om zelf een keuze te maken voor een activiteit gedurende 8 weken. Het aanbod varieert elke periode. Zo kun je uit verschillende sportactiviteiten kiezen, zoals vechtsport, trampoline springen, balsport en fitness. Ook kun je jouw skills ontwikkelen met fotograferen of in de keuken leren hoe je een gerecht moet maken.” Remy Havenaar, docent LO Keuzewerktijd Keuzewerktijd (KWT) is een van de manieren waarop je als leerling meer kunt bepalen over je eigen leerproces. In sommige vakken ben je gewoon al heel goed en bij sommige vakken kun je wel wat hulp gebruiken. Of je hebt vaardigheden nodig die je nog moet leren. Samen met je mentor en vakdocenten kun je kiezen voor extra hulp bij een vak of vaardigheid waarin je niet zo goed bent of die je nog wil ontwikkelen. Denk aan hulp bij het leren van woordjes bij Engels of het maken van berekeningen bij Wiskunde. Er zijn ook KWT’s die helpen bij het ontwikkelen van jouw sociaal-emotionele vaardigheden. Voorbeelden zijn leren leren, plannen en organiseren van je schoolwerk, zelfvertrouwen verbeteren, omgaan met emoties en nog veel meer. Bij KWT zit je in groepjes van maximaal 10 leerlingen. KWT is meestal niet verplicht. Als je geen hulp nodig hebt, maak je geen gebruik van de KWT-uren. Kies je er wel voor? Dan bepaal jij wat je wilt leren bij deze KWT. Jouw docenten gaan aan de slag om jou daarbij te helpen! In de onderbouw heb je maximaal 2 uur KWT per week en in de bovenbouw 1 uur. 17

Steeds beter onderwijs Wij willen dat jij zo goed mogelijk onderwijs krijgt. Daar besteden we veel aandacht aan. Onze insteek is: het kan altijd beter. Daarom werken wij continu aan nog betere lessen. Zo proberen we de lessen te laten aansluiten op jouw behoeften en mogelijkheden. Blink jij bijvoorbeeld uit in creativiteit, maar ben je minder goed in theorie? Dan hoef jij echt niet altijd een heel verslag te schrijven. Soms bereik je met een veel creatievere opdracht hetzelfde doel: dat je begrijpt waar het over gaat. Ook kan het zijn dat je in een wiskundeles berekeningen maakt, die je op een later moment nodig hebt bij een praktijkles in de werkplaats of in de keuken. Dit noemen we vakoverstijgend werken of ook wel: levensecht leren (zie pagina 16). Jouw eigen ideeën juichen we ook toe. Ook door uit te proberen, verbeteren we ons onderwijs. “Bij Nederlands werken we vaak in groepjes. De meeste leerlingen vinden dat leuk, al is die werkwijze niet voor iedere leerling geschikt. Daarom gebeurt het ook vaak dat een deel van de klas in groepjes werkt en het andere deel zelf met de opdracht bezig is.” Mirthe de Vrije, docent Nederlands Bekijk het filmpje van de school! 18

Onder- en bovenbouw Op het Maarten van Rossem begin je in de onderbouw. Dat zijn de eerste 2 leerjaren. Daarna ga je naar de bovenbouw. Dit zijn de leerjaren 3 en 4. Vakken in de onder- en bovenbouw In de onderbouw krijg je veel verschillende vakken. Welke precies, staan op www.maartenvanrossem.nl. Ook zie je regelmatig je mentor (zie pagina 23). Daarnaast is er keuzewerktijd (zie pagina 17) en heb je een keuzeactiviteit: jij kiest een vak dat jou aanspreekt! In de bovenbouw heb je nog maar 1 mentoruur per week (zie pagina 23). Naast verplichte en keuzevakken ga je stage lopen en heb je een uitgebreide examenperiode (zie pagina 22). Er is ook ruimte voor keuzewerktijd (zie pagina 17). Onderbouw In de onderbouw zitten bb-, kb- én tl-leerlingen bij elkaar in de klas. Op het Maarten van Rossum kun je in de onderbouw namelijk ook les op tl-niveau volgen. Alleen leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zitten samen in de klas. Dit zijn de zogenaamde ‘plus-klassen’ (zie ook pagina 24). Expeditie You Op het Maarten van Rossem krijg je veel ruimte om jouw eigen talenten te ontdekken én ontwikkelen. Dit doe je bijvoorbeeld tijdens de keuzeactiviteiten (we noemen deze ook wel ‘Expeditie You’). Uit een uitgebreid aanbod aan workshops kies je wat jíj het leukst vindt om te doen. Toneelspelen, dansen, trampolinespringen, rappen, sporten of als journalist aan de slag gaan? Het zit er allemaal tussen en zelfs nog veel meer! En het mooie is dat je iedere periode een andere activiteit kiest, dus de keuze is echt aan jou! Expeditie Technologie In leerjaar 1 krijg je het vak Expeditie Technologie (ET). Bij dit vak draait het om alles wat te maken heeft met moderne technologie en duurzaamheid. Je maakt veel uitstapjes naar bedrijven buiten de school. Ook krijg je regelmatig les van gastdocenten die je meenemen in de moderne, technologische ontwikkelingen. Praktische Profieloriëntatie In het 2e leerjaar volg je Praktische Profieloriëntatie (PPO). In periode 1 en 2 krijg je samen met jouw klasgenoten les bij de profielen van onze school. Zo weet je precies wat er bij elk profiel gebeurt. In periode 2 kies je het profiel waar jij in leerjaar 3 naartoe wilt. Vervolgens volg je in periode 3 en 4 lessen van het door jouw gekozen profiel. Je zit dan niet met alleen leerlingen uit jouw eigen klas, maar óók met leerlingen uit de andere 2e jaars klassen. Zo begin je al goed voor- bereid aan de bovenbouw. ONDERBOUW BOVENBOUW Talen AVO Exact Beroepsgericht Keuzevakken Stage Examinering Mentoraat (1) Mentoraat (2) Creatief, gezondheid & Tech Keuzewerktijd** Keuzewerktijd** Expeditie You Plus-arrangement ** boven en onder niveau 19

Toets- en themaweek Vanaf de onderbouw krijg je proefwerken of overhoringen. In het 1e en 2e leerjaar heb je 2 keer per jaar een toetsweek. In die week maak je meerdere toetsen en heb je veel tijd om voor die toetsen te leren. Ook heb je 2 keer per jaar een themaweek. In die week ben je bezig met Expeditie You of werk je met Studio 26 aan een voorstelling. Cito-toetsen In de onderbouw werken we met het Cito Leerling Volg- en Adviessysteem (Cito LVS). Je kent dit al van de basisschool. Op het Maarten van Rossem maak je aan het begin van de brugklas toets 0. Dit is de ‘instaptoets’. Aan het eind van het jaar volgt toets 1; de ‘volgtoets’. Rond april van het 2e leerjaar krijg je toets 2. Dit is de ‘adviestoets’. Portfolio Twee keer per jaar krijg jij jouw portfolio mee naar huis. In dit portfolio vind je informatie over hoe het met jou op school gaat. Soms vul je hiervoor zelf een vragenlijst in, maar ook jouw docenten vullen in hoe het met jou gaat. Natuurlijk staan in het portfolio ook jouw cijfers, maar deze zijn ook altijd terug te vinden in SomToday. Daarnaast voer je twee keer per jaar een driehoeksgesprek. Dat betekent dat jij een presentatie geeft en dat jouw mentor en een ouder/verzorger het publiek zijn. Ze stellen jou vragen over hoe het op school gaat. Bovenbouw De leerjaren 3 en 4 vormen de bovenbouw. In deze jaren zitten bb-leerlingen bij elkaar in de klas en hebben ook de kb-leerlingen eigen klassen. Leerlingen met en zonder ondersteuningsvraag zitten in de bovenbouw door elkaar. Tenslotte werkt dit later op het mbo en in de maatschappij ook zo. Uiteraard kun je ook in de bovenbouw rekenen op alle noodzakelijke ondersteuning (zie pagina 23). Jouw vaste klas is de stamgroep. In die klas zit je met leerlingen die hetzelfde profiel hebben als jij. Alleen de keuzevakken volg je met leerlingen van (ook) andere profielen. Expeditie You en themaweken Op het Maarten van Rossem krijg je alle ruimte om jezelf te ontwikkelen én je interesses te verbreden. Zo heb je in het 1e en 2e leerjaar twee keer een Themaweek. Daarnaast staat iedere week 2 uur ‘Expeditie You’ op je rooster. De keuze is reuze Bij ‘Expeditie You’ heb je iedere periode keuze uit 9 verschillende activiteiten. Van Trampoline Masters tot Restaurant Skills en van Music Acedemy tot Fashion Victims; de keuze is reuze. Tijdens deze activiteiten en workshops draait alles om het ontwikkelen van jouw talenten en het verbreden van jouw mogelijkheden. Dromen verwezenlijken Of je nu in de 1e of de 2e zit: 2 keer per jaar organiseren wij voor jou een Themaweek. Je volgt die week geen gewone lessen, maar je doet mee aan allerlei activiteiten die te maken hebben met het thema. De 1e Themaweek van het schooljaar heeft als thema ‘Dreams’ en gaat over jou, jouw dromen en jouw toekomst. Studio 26 en hun mbo-studenten Dans laten je allerlei nieuwe dingen ervaren. Wat het thema wordt van de tweede week, hoor je in de loop van het schooljaar. Beloofd: het zijn de leukste weken van het schooljaar! 20

Benieuwd naar dromen van onze leerlingen? Bekijk ze zelf! Bekijk het filmpje van de school! Keuzevakken In de bovenbouw kies je 4 keuzevakken. In deze vakken doe je ook examen. Bij de keuzevakken kun je jouw interesses volgen. Wil je later misschien kapper worden? Dan is het mogelijk vakken te kiezen die jou daarmee op weg helpen. Of heb je interesse in een andere richting dan de richting die jij hebt gekozen? Dan kies je vakken van die andere richting. De keuzevakken zijn dus een extra voorbereiding op de keuze voor jouw latere beroep (en natuurlijk je vervolg- opleiding). Cito-toetsen Om jou optimaal te volgen én inzicht te krijgen in het rendement van de onderbouw, maak je in leerjaar 3 ook een Cito-toets. Dit is dan toets 3. Stage In de 4e en soms ook in het 3e leerjaar ga je op stage. Stage zien wij als leren op een andere manier. Je leert in de echte praktijk en je krijgt ook andere feedback dan op school. Namelijk van mensen die in het vakgebied werken. Een ander voordeel van de stage: je komt er tijdens deze periode achter hoe het is om in een bedrijf of organisatie te werken. Je leert hoe je omgaat met collega’s, hoe belangrijk het is om op tijd te komen en nog heel veel meer. Als je later écht aan het werk gaat, is dat een stuk minder spannend! Stages in 2023 - 2024 Stage in het 3e leerjaar Als je in het 3e leerjaar zit, ga je niet op stage. Dit komt omdat je in de 3e je praktijkexamen doet. Stage in het 4e leerjaar In het 4e leerjaar ga je 1 dag per week op stage. Dit jaar is de stageperiode van september 2023 t/m 28 maart 2024. Jouw stagedag is op de donderdag. 21

Toetsen In de bovenbouw tellen de toetsen mee voor het examen. Dus de toetsen die jij doet, vormen een deel van je examencijfer. Die toetsen vallen onder het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA). Jouw mentor vertelt je daar meer over. Ook krijg je aan het begin van het schooljaar voor elk vak het PTA uitgereikt. Examen In het 3e leerjaar doe je examen in het profielvak. Dit is het Centraal Schriftelijk Praktisch Examen (CSPE). Na de meivakantie beginnen deze examens. Voor die tijd krijg je alle examenstof aangeboden, zoals beschreven in het PTA. Voor de examenperiode wordt voldoende tijd besteed aan examentraining. In leerjaar 4 kun je je dan helemaal richten op de keuzevakken van het profiel en de overige vakken. In dit laatste leerjaar doe je in die vakken examen. Om jou zo goed mogelijk op je examens voor te bereiden, krijg je vóór 1 oktober het examenreglement. Daarin staan alle regels en afspraken waaraan jij moet voldoen om te slagen. Portfolio Ook in de 3e en 4e krijg je een portfolio. Hoe dit precies werkt staat op pagina 20. Soepele doorstroom Op het Maarten van Rossem zorgen we ervoor dat de overgang van de onderbouw naar de bovenbouw zo soepel mogelijk verloopt. We streven zogezegd naar een doorgaande leerlijn. Hoe jij dit merkt? Al in leerjaar 2 neem je via bijvoorbeeld de Praktische Profiel- oriëntatie (zie pagina 19) een kijkje op de pleinen van de verschillende profielen (zie pagina 25). Een ander voorbeeld zijn de Themaweken (zie pagina 20). Op het Maarten van Rossem zorgen we er dus voor dat de overgang naar de 3e niet meer zo spannend is. Verschillen tussen onder- en bovenbouw Toch zijn er wel verschillen tussen de onderbouw en bovenbouw. In de bovenbouw sluiten de lessen en opdrachten vaak aan op het gekozen profiel. Dit geldt óók voor de AVO-vakken. Als je voor bijvoorbeeld Nederlands een brief moet schrijven, kan dat best een sollicitatiebrief zijn voor het bedrijf waar jij stage wilt lopen. Een ander verschil is dat je in de onderbouw met weektaakkaarten werkt. Per week weet je dan wat je moet doen. In de bovenbouw krijg je te maken met periodeplanners; je plant jouw werk per periode in. Dat is echt anders. Maar om de overgang soepel te laten verlopen, laten wij jou al aan het einde van het 2e leerjaar wennen aan deze periodeplanningen. Ook zo zorgen we voor een soepele doorstroom, gedurende heel jouw schoolperiode op het Maarten van Rossem. Geslaagd! Meer weten over onze resultaten? Kijk op www.scholenopdekaart.nl. Aantal leerlingen dat in 2022-2023 examen heeft gedaan en het slagingspercentage: 36 90% Kaderberoepsgerichte leerweg (kb) 30 91% Basisberoepsgerichte leerweg (bb) 66 90,5% TOTAAL 22

Ondersteuning & begeleiding Het Maarten van Rossem staat bekend om de goede begeleiding aan leerlingen. Wij vinden het namelijk belangrijk dat jij het fijn hebt op school en dat je goed presteert. Daarom bieden wij jou op verschillende manieren ondersteuning en begeleiding. Als het nodig is, kun je zelfs rekenen op extra ondersteuning. Mentor De mentor is jouw eerste aanspreekpunt op school. De mentor helpt jou je eigen zaken goed op orde te hebben. Hij/zij kent jou heel goed en houdt ook je cijfers en aan- en afwezigheid in de gaten. “Onze zorg voor de leerlingen is groot.” Nico van Santen, leerlingbegeleider Iedere week heb je mentoruren. In het mentoruur bespreekt de mentor welke projecten er op school zijn en allerlei praktische zaken. Het mentoruur is bedoeld voor alles wat er op school gebeurt, maar ook om jou te coachen. De mentor is namelijk ook jouw coach. Samen spreek je jouw leer- en ontwikkelingsdoelen af. Tijdens coachingsgesprekken evalueren jullie hoe het met jouw doelen staat. In de onderbouw heb je 2 of 3 mentoruren per week; de plus-klassen hebben 3 mentoruren, de reguliere klassen 2. In de bovenbouw zie je de mentor minder vaak. Dat is ook niet nodig, omdat jij dan al heel goed weet hoe het op school werkt. In de bovenbouw ben je ook al een stuk zelfstandiger dan in de eerste schooljaren. Zit je ergens mee? Dan is de mentor er ook voor jou. Als je bijvoorbeeld moeite hebt met plannen of met een vak, of als je een probleem hebt. Op veel vragen heeft de mentor antwoord en anders zorgt de mentor, samen met jou, dat er een antwoord of oplossing komt. Voor jouw ouders is de mentor ook het aanspreekpunt. De mentor neemt met jouw ouders contact op als er iets met jou aan de hand is op school. Eventuele problemen of tegenslagen lost de mentor graag ook samen met jouw ouders op. Omgekeerd werkt dat ook zo. Jouw ouders kunnen ook met de mentor contact zoeken. Bijvoorbeeld als er (thuis) iets aan de hand is wat invloed heeft op jouw functioneren. Of als zij zich ergens zorgen over maken. Ondersteuningsteam Als de mentor jouw vraag of probleem niet zomaar kan oplossen, neemt hij/zij contact op met het Ondersteuningsteam. In dit team zit een orthopedagoog, de leerlingbegeleiders, de jongerencoach en specialisten op het gebied van leren. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de expertise van de jongerencoaches en leerplichtambtenaren. Op basis van jouw vraag of probleem bekijken deze begeleiders welke ondersteuning jij nodig hebt. En wie jou daar het beste bij kan helpen. Als jouw ondersteuning meer tijd vraagt, stelt het Ondersteuningsteam samen met jou een ontwikkelingsperspectief op. Daarin staat welke ondersteuning jij nodig hebt. En ook wat jouw ontwikkelingsdoelen zijn. Een onderdeel van het ontwikkelingsperspectief is het plan van aanpak, met wat de komende tijd precies gaat gebeuren. En wat van iedereen wordt verwacht. Vaak zijn ouders aanwezig bij de gesprekken over de ondersteuning. Ouders moeten ook altijd toestemming geven voor de voorgestelde hulp of ondersteuning. Daarnaast worden het opgestelde ontwikkelperspec- 23

tief en plan van aanpak met jouw ouders besproken. Tijdens het driehoeksgesprek bespreken jij, jouw ouders en jouw mentor samen de vooruitgang. Het Ondersteuningsteam kan hier ook bij zijn. Wij zien dit als een vorm van ouderbetrokkenheid (zie ook pagina 14). Tenslotte zijn we samen verantwoordelijk voor jouw ontwikkeling. ZAT-team Soms is de ondersteuning die jij nodig hebt, niet op school aanwezig. In dat geval schakelt de school het Zorgadviesteam (ZAT-team) in. Het ZAT-team bestaat naast de begeleiders van het Ondersteuningsteam uit het Bureau Leerlingenzaken van de gemeente, het wijkteam, de jeugdzorg- en jongerenorganisatie Rijnstad en de schoolarts. Regelmatig is er een overleg waar al deze partijen bij aanwezig zijn, onder leiding van de ondersteuningscoördinator van het Maarten van Rossem. Het team bespreekt tijdens dit overleg jouw situatie (en die van leerlingen met ook complexe vragen). Plus-arrangement Als je kampt met grote leerachterstanden of met sociaal emotionele problemen, kun je aanspraak maken op het zogenaamde ‘plus-arrangement’. Zit je in het 1e of 2e leerjaar? Dan kom je in een kleinere klas, met leerlingen die ook het plus-arrangement hebben. Jullie klas heet ook wel de ‘plus-klas’. In de plus-klas krijg je meer begeleiding bij jouw leerproces en de docenten helpen jou om je sociaal verder te ontwikkelen. De docenten die jou begeleiden, hebben hier extra veel kennis van. In de plus-klas heb je 3 mentoruren, terwijl de andere klassen er 2 hebben. Verder krijg je dezelfde lesstof als leerlingen van de andere klassen in jouw leerjaar. In de bovenbouw houd je dit plus-arrangement, maar is de aanpak wel anders. Je krijgt dan vooral individuele begeleiding. Je zit dan ook in een gewone klas, met leerlingen van hetzelfde niveau als jij (zie pagina 20, ‘bovenbouw’). Pedagogisch conciërge Op het Maarten van Rossem hebben we een pedagogisch conciërge. Niet alleen houdt hij een oogje in het zeil, óók kun je voor allerlei praktische zaken bij hem terecht. Onze pedagogisch conciërge kent de leerlingen en vaak ook hun ouders en (thuis)situatie. 24

Op het Maarten van Rossem krijg je al in de onderbouw praktijkvakken. Dus al vanaf dat je op het Maarten van Rossem komt, bereid jij je voor op je vervolgopleiding en de arbeidsmarkt. Toch heb je nog tot halverwege het 2e leerjaar om jouw keuze voor een profiel te maken. Op het Maarten van Rossem heb je keuze uit maar liefst 4 profielen: • Zorg & Welzijn (Z&W) • Economie & Ondernemen (E&O) • Produceren, Installeren & Energie (PIE) • Mobiliteit & Transport (M&T) Jouw examenrichting! Het profiel is de richting waarin je examen doet. Je krijgt per week gemiddeld 10 uur les in je profielvak. In totaal doorloop je in 2 jaar tijd (dus in het 3e en 4e leerjaar) 4 profieldelen. Hierin doe je examen. Daarnaast krijg je 4 keuzevakken. Je kunt dan zelf kiezen welke vakken of welke onderdelen jij wilt volgen. Dat kan zelfs buiten jouw eigen profiel. “Ik wil later actrice worden of iets met internetdesign gaan doen. Z&W sluit daar goed bij aan.” Chayenne Zorg & Welzijn (Z&W) Het profiel Zorg & Welzijn is echt een mensenvak. Jij bereidt je voor op een beroep in bijvoorbeeld de horeca, uiterlijke verzorging, facilitaire dienstverlening of bijvoorbeeld toerisme. Maar ook kun je verder in de sport, zorg, kinderopvang en laboratoriumtechniek. Je kunt na het Maarten van Rossem ook verder leren als receptionist of voor een baan in de beveiliging. Kortom, met dit profiel zijn heel veel mbo-opleidingen en beroepen mogelijk. Het profiel Zorg & Welzijn heeft 4 richtingen: • Mens & Zorg • Mens & Activiteiten • Mens & Omgeving • Mens & Gezondheid DEEL 3 - ONZE PROFIELEN 25

Bij Zorg &Welzijn leer je zoveel mogelijk vanuit levens- echte situaties. Daarom heeft het Maarten van Rossem een moderne keuken en bijvoorbeeld een eigen restaurant. Iedere vrijdagmiddag komen hier gasten eten. Samen met je klasgenoten zorg je ervoor dat alles op rolletjes verloopt. Je kookt, bedient de gasten en zorgt ervoor dat alles in het restaurant precies zo gaat als in een echt restaurant. “In het restaurant zie je hoe superverantwoordelijk de leerlingen zich voelen voor de gasten die komen eten. Ik hoef ze eigenlijk niet eens meer te motiveren, dat zijn ze al!” Diana Hommes, docent Zorg & Welzijn Economie & Ondernemen (E&O) Met het profiel Economie & Ondernemen krijg je een goede basisopleiding voor veel mbo-vervolgopleidingen. Veel leerlingen kiezen na het Maarten van Rossem voor een ICT-opleiding of gaan verder in de retail. Je kunt met dit profiel aan het werk als verkoper of inkoper, maar ook als medewerker bij een bank of hotel. Een beroep als magazijnmedewerker of receptiemedewerker is met dit profiel ook mogelijk. Evenals administrateur, juridisch medewerker en etaleur. Spreekt het zelfstandig ondernemerschap jou aan? Dan ben je bij Economie & Ondernemen zeker op de juiste plek! Bij de praktijkvakken werk je veel op de computer. Het profiel Economie & Ondernemen is dan ook behoorlijk ICT-gestuurd. Je leert bijvoorbeeld hoe belangrijke programma’s als Word en Excel werken, omdat je deze programma’s nodig hebt als je later moet boekhouden. Of voor klantenbeheer. De docenten zorgen voor allerlei digitale leermethodes. Hoewel je veel achter de computer zit, zijn de opdrachten vaak wel heel praktisch. Tenslotte zijn de meeste leerlingen echte 26

doeners. Een opdracht kan zijn: bereken hoeveel winkeloppervlak een bepaalde winkel heeft. Of: bekijk hoe de winkels in een winkelcentrum zich met hun etalage presenteren. Je gaat dan naar het winkelcentrum (meestal Kronenburg), je maakt foto’s van de verschillende etalages en vertelt wat jou opvalt. Het profiel Economie & Ondernemen bestaat uit 4 onderdelen: • Administratie • Commercieel • Logistiek • Secretarieel De 4 onderdelen van het profiel Economie & Ondernemen zijn verplicht. Daarnaast volg je 3 keuzevakken, verdeeld over het 3e en 4e leerjaar. Je kunt kiezen uit vakken die verdieping bieden of vakken die voor verbreding zorgen. De vakken ‘buitenlandse handel’ of ‘de ondernemer en de webshop’ zijn bijvoorbeeld een verdieping van het onderdeel commercieel. Het vak ‘schrijven van een ondernemingsplan’ zorgt juist voor verbreding. De meeste leerlingen vinden deze keuzemodules erg leuk. Bij het profiel Economie & Ondernemen ga je ook op stage (zie pagina 21). De stage is steeds één volle dag in de week, zodat je het stagebedrijf jou ook echt aan het werk kan zetten. De bedoeling is dat je zelf een stagebedrijf zoekt. Dit betekent dat je gaat solliciteren. Zo bereid jij je voor op het leven als werknemer. Als je na je (mbo-)opleiding op zoek gaat naar werk (of een bijbaantje zoekt), weet je al hoe je een sollicitatiebrief schrijft en een sollicitatiegesprek voert. Produceren, Installeren & Energie (PIE) Techniek is hét vak van de toekomst. Dat klinkt misschien cliché, maar is het zeker niet! Veel bedrijven kunnen bijna niet wachten totdat leerlingen van het Maarten van Rossem hun diploma op zak hebben en aan hun vervolgopleiding beginnen. Het profiel PIE leidt op voor een breed scala aan beroepen. Bijvoorbeeld een baan in de productietechniek. Als je het leuk vindt om dingen te maken, kan PIE voor jou een goede keuze zijn. Ook leg je bij PIE een mooie basis voor een beroep in de installatietechniek, elektrotechniek en metaaltechniek. Je leert wat er bij het aanleggen van badkamers komt kijken of bij bijvoorbeeld de aanleg van rioleringen. Het onderdeel ‘Energie’ leidt op voor de aller modernste technieken, bijvoorbeeld in de wereld van zonnepanelen. 27

“Ik vind het leuk om tussen de mannen te werken. Techniek past helemaal bij mij.” Karina Als je voor PIE kiest, ben je heel wat uren op het Techniekplein te vinden. Niet voor niets ziet ons Techniekplein er mooi en modern uit. Op het Techniekplein doe, leer en zie je van alles. Je leert bijvoorbeeld aan de hand van tekeningen hoe installaties en producten in elkaar zitten. Die tekeningen en producten leer je ook zelf te maken. Aan het einde van jouw schooltijd weet je daarnaast precies welke gereedschappen er zijn. En hoe je die het beste kunt gebruiken. Dat komt al tijdens de opleiding goed van pas. Want hoe mooi is het als je tijdens je stage wordt gevraagd om een bepaald gereedschap uit de bus te pakken en jij weet precies om welk gereedschap het gaat?! Natuurlijk krijg je bij PIE ook theorie-onderwijs. Veel theorieopdrachten kun je thuis op de computer maken. In een speciaal voor leerlingen gebouwde digitale omgeving. Op het Techniekplein staan ook computers. Dus de opdrachten kun je natuurlijk ook gewoon op school maken. De ervaring leert dat veel leerlingen na het behalen van hun vmbo-diploma PIE direct werk vinden. Vaak als bijbaantje, omdat ze na het Maarten van Rossem nog verder leren. Regelmatig kunnen leerlingen bij hun stagebedrijf aan de slag. Omdat onze leerlingen het leuk vinden met hun handen te werken, zijn ze voor veel bedrijven al direct waardevolle medewerkers. Nieuwsgierig naar hoe het is om op het Techniekplein te leren? Bekijk de filmpjes! Wist jij dat... ...je bij M&T en PIE keuzedelen op het mbo volgt? Je maakt dus nog voor je eindexamen kennis met het vervolgonderwijs! 28

Mobiliteit & Transport (M&T) Sleutelen aan auto’s of je eigen fiets repareren (of die van vrienden, familie en bekenden). Leerlingen Mobiliteit & Transport vinden dit maar wat leuk om te doen. Toch leidt dit profiel nog veel breder op. Een baan als planner of magazijnmedewerker bij een transport- bedrijf is ook heel goed mogelijk. Of wat dacht je ervan om later als chauffeur te werken? Bij Mobiliteit & Transport krijg je les op het hypermoderne Techniekplein van het Maarten van Rossem. Je werkt er met moderne apparatuur. Ook onderneem je allerlei activiteiten. Je werkt bijvoorbeeld mee aan de fietsenkeuring op enkele basisscholen. Samen met jouw klasgenoten check jij of de fietsen van de leerlingen in orde zijn. Gewoon, op het schoolplein! En dat is niet het enige. Want word jij enthousiast van het geronk van een motor, het vet aan je handen en al die opties die je met een auto hebt? En droom jij ervan om betrokken te zijn bij een raceteam? Als jij echt wilt, biedt jouw docent jou die kans. Op school is regelmatig een echte raceauto aanwezig, die voor een wedstrijd tiptop in orde moet zijn. Soms is het zelfs mogelijk om mee naar het circuit te gaan of bij een officiële wedstrijd ervaring op te doen als pit crew. Kortom, bij Mobiliteit & Transport leer je zoveel mogelijk in de praktijk. Je krijgt praktische opdrachten én je gaat op stage. Zo doe je alvast werkervaring op, wat handig is als je straks echt op zoek gaat naar werk. Of natuurlijk voor je bijbaantje. Het helpt jou ook bij de keuze voor vervolgopleiding. Goed om te weten: in de mobiliteit- en transport- wereld is werk genoeg! Tenslotte blijven auto’s altijd bestaan én gaan veel oudere monteurs komende jaren met pensioen. Genoeg plek voor jou dus! “Ons Techniekplein is een van de weinige opleidingscentra voor monteurs in de regio.” Dick Kloosterman, Docent Mobiliteit & Transport 29

DEEL 4 - PRAKTISCHE ZAKEN VAN A TOT Z Aansprakelijkheid Het Maarten van Rossem aanvaardt geen aansprakelijkheid bij het zoekraken of bij beschadiging van kleding, boeken, sieraden, horloges, mobiele telefoons etc. Ook niet als voorwerpen in een afgesloten kleedkamer worden bewaard. Wij adviseren jou om geen kostbaarheden mee naar school te nemen. Of om deze in een kluisje te bewaren. Jij kunt altijd een kluisje huren. Kijk voor meer info onder ‘Kluisje’. Adres / telefoonnummer doorgeven Ga je verhuizen of krijg je een nieuw telefoonnummer? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan de Leerlingenbalie. Dit kan per e-mail naar info@maartenvanrossem.nl. Het liefst vóórdat de wijziging ingaat. Bedrijfs Hulp Verlening (BHV) De BHV’ers van het Maarten van Rossem verlenen eerste hulp bij ongevallen. Ook zorgen ze voor het snel en veilig laten verlopen van een eventuele ontruiming van de school. Hun taken zijn: • verlenen van eerste hulp bij ongevallen; • stimuleren van de veiligheid op en rond school; • beperken en bestrijden van brand en het voorkomen en beperken van ongevallen; • alarmeren en evacueren in noodsituaties van alle personen in de school; • alarmeren van en samenwerken met de brandweer, hulporganisaties en gemeente. Bij calamiteiten dien jij de aanwijzingen van de BHV’ers altijd op te volgen. Op diverse plekken in school hangt een overzicht van wat je moet doen bij calamiteiten. Tip: bekijk dit overzicht regelmatig! Bijzonder verlof Soms zijn er bijzondere gelegenheden waarvoor je vrij wilt hebben. Hiervoor moeten jouw ouder(s)/verzorger(s) een aanvraag doen bij de leerplichtambtenaar. Dit kan door het invullen van het formulier op www.maartenvanrossem.nl (onder ‘Downloads’). De aanvraag moeten jouw ouder(s)/verzorger(s) uiterlijk 10 schooldagen voor het verlof indienen. Het formulier kun je ook ophalen bij je afdelingsleider. Je hoort van de afdelingsleider of het verlof wordt toegekend.. Foto-, filmgebruik en geluidsopnames Op het Maarten van Rossem worden tijdens allerlei activiteiten foto’s en filmbeelden gemaakt. Deze beelden komen vaak op de website of op onze social media kanalen (Facebook en Instagram). Ook voor publicaties zoals deze Schoolgids en in de aankondigingen van de open dag gebruiken we de beelden. Volgens de privacywetgeving moeten jij en vaak ook jouw ouders hiervoor toestemming geven. Deze wet heet: Algemene Verordening Persoonsgegevens (AVG). Kom jij nieuw op school? Dan vragen wij meteen om jouw toestemming en die van je ouders. Dat gebeurt via een formulier. Ben je 16 jaar of ouder? Dan mag jij zelf het formulier ondertekenen; jouw ouders hoeven geen toestemming (meer) te geven. Let op! Het is ook niet toegestaan om ongevraagd medewerkers te fotograferen of filmen. En je mag zonder toe- 30

RkJQdWJsaXNoZXIy MjU1MDQ=